10 Hemmelige Salgstricks...

Opdateret: 22. nov. 2019


foto: Clara Winter


(Eller: Alt du behøver vide om salgstekster)

Næsten. For der findes en verden af gode råd derude. Kloge hoveder mangler ikke. Heldigvis. Ikke desto mindre er disse 10 helt centrale, når det kommer til marketing og salgsmateriale. Men forøvrigt er det slet ikke nogen hemmelighed. Jeg brugte bare et af rådene i min overskrift - for at vække din nysgerrighed.


Her får du 10 helt essentielle indgange til folks hjerter og dermed deres pengepunge/ interesse:

(De kan bruges helt uafhængig af, om du ønsker at promovere, skabe interesse, blive synlig, sælge, godt kan lide at være på, vil have 2 sek of fame eller en masse læsere.)


FØLELSER er KONGEN

Ikke alt muligt andet. Bare følelser. Vi vælger, røres, vækker interesse, køber med følelserne. Sådan er det bare, og du ved det sikkert godt. Du har (måske) opdaget, at det er sådan, du pludselig får lyst til at drikke kaffe, når du ser en STARBUCKS, for det handler ikke om kaffe. Slet ikke. Det handler om følelser. Alt det kaffestunderne betyder for os mennesker. Bringer os sammen, den nære samtale osv. man kan blive ved.

Men her får du de gode råd, og så er det bare med at bruge dem - vildt og blodigt. Men kun når det giver mening :-)


1. Socialt bevis

Vi elsker bare det, alle andre elsker. For hvis 100.000.000 mennesker har liket denne video, så må det da ondelynemig betyde, at den er god! Så brug det, når du kan. Det kan sagtens være i det små, måske bruger halvdelen af en gade din ydelse, og det er nok...

Massernes magt.


2. Autoritet

Et byrådsmedlem, en youtuber, Simon Sinek eller en anden semikendis eller hel/ halvautoritet gør det…. Mediterer, løber, bruger tandtråd, går til coach... whatever. Så derfor har det gyldighed. Så er der en kendis, der har købt den gulvskrubbe, du forhandler eller bruger din ring, så flash det. Men det ved du jo allerede. Det sælger.


3. Gengæld

Du hjalp mig med at flytte, så jeg giver øl og pizza. Eller, du er fotograf og tog billeder af mig til mit bryllup. Selvfølgelig booker jeg dig til at tage billeder af mig til min hjemmeside etc.

Giv folk noget, freebies, ny viden, e-bøger. Mulighederne er utallige. Så får de lyst til at give dig igen, og det er jo ikke så dårligt, vel?


4. Nysgerrighed

Hemmeligheden bag….. Sådan undgår ... rynker…. Følg med her, hvis du vil vide…

Whatever, der kan gøre folk nysgerrige. For de fleste VIL bare vide det. Så hvis du på den ene eller anden måde kan pirre modtagerens nysgerrighed ved at love dem viden eller svar, er det godt.


5. Flowformuleringer

Eller mellemregninger… mere om det senere... Det svar får du længere nede….bla bla bla der holder din læser fanget, fordi du i dialogform holder samtalen (teksten) kørende for at føre videre til det næste. Sæt en krog i læseren, der holder dem fanget til næste afsnit, det er rigtig godt.


6. Indvendinger

Jeg vil ikke købe, fordi produktet er for dyrt, besværligt, unødvendigt… Mulighederne er mange for indvendinger afhængig af produktet. Men hvis du i din kommunikation tager højde for det med feks. hurtigt tjent ind… giver dig mere tid med børnene… Du sparer eksterne omkostninger...etc. Så BUM. Der kom du dem i forkøbet, så den besøgende eller læseren ikke kommer med dem inde i sig selv.


7. Knaphed/ begrænsning

Der er ikke krig længere. Men kigger man i supermarkedet dagen inden, de holder lukket på grund af en helligdag eller to, er det tydeligt, at de fleste ikke har opdaget det. For mennesker lader til at være skræmt fra vid og sans over at komme til at mangle. Mælk, brød, marcipanbrød, you name it. Det ligger dybt i vores natur. Af samme grund kan du selvfølgelig bruge det i dine tekster. Kun to pladser, den sidste, helt unikt, du bliver en ud af kun fem osv.


8. Tal opfattet værdi

9,99,- eller 9799,- er milevidt mere tiltrækkende end 10,- og 9800,- kroner. Sådan er det med tallenes psykologi, så det bliver du selvfølgelig nødt til at bruge, hvilket de fleste har opdaget. Det samme gælder ugens tilbud, ekstra nedsat de næste 24 timer, kun tilbud idag osv.


9. Storytelling

Alle de store firmaer ved det. Du skal ikke fortælle om produktet, men om følelser mellem mennesker i situationer, hvor du kan placere dit produkt. Så tænk i fortællinger, medmenneskelighed, historier og følelser. Lav en hændelse eller et produkt om til en fortælling omkring en følelse, find en setting, hvor kunderne fik en positiv følelse ud af produktet. Kort og godt. Fortæl historien. DET rykker.


10. De særlige ord

En lang række ord er særlige triggere. Det gælder de enkle som: hurtigt, let, nemt f.eks. De kulørte som: tab, vind, sex, penge f.eks.. Og effektive som du kan finde lister over på engelsk, og som typisk er i kategorien positive adjektiver som perspektiv, muligheder, troværdig, fantastisk, forbløffende etc. De er følelsesladede alle sammen og har en stor effekt (for øvrigt et af dem igen…)


God fornøjelse med at få dine tekster til ramme lige i solar plexsus…


Vil du have endnu mere information om salgstricks og branding i det hele taget, så holder vi løbende workshops og det er både i Danmark og i Spanien - og lige nu kan du få en EarlyBird rabat på vores workshop i Spanien til marts!


Vi ses

BrandBoosters (hello@brandboosters.dk)


Download som PDF


79 visninger

Links

Handelsbetingelser